28 ژانویه 2023- مطالعه اخیراً منتشر شده در مجله پژوهشی Obesity نشان می دهد که تزریق 2.4 میلی گرم سماگلوتاید در هفته، کنترل کوتاه مدت و طولانی مدت غذا خوردن در بزرگسالان مبتلا به چاقی یا اضافه وزن را بهبود می بخشد.

محققان نوشتند: ما نشان دادیم که در مدت طولانی‌تر( 104 هفته)، تزریق سماگلوتاید( 2.4 میلی‌گرم یک بار در هفته) توانایی شرکت‌کنندگان در کنترل غذا خوردن را بهبود می‌بخشد و مقاومت در برابر هوس‌های غذایی را در مقایسه با دارونما آسان‌تر می‌کند.

یافته‌های به ‌دست ‌آمده از تجزیه و تحلیل داده‌های کارآزمایی STEP 5 نشان می‌دهد که تزریق 2.4 میلی گرم سماگلوتاید در هفته می‌تواند یک درمان طولانی‌مدت موثر برای بزرگسالان چاق یا دارای اضافه وزن با بهبود کنترل غذا خوردن و میل به غذا باشد، و بیماران را قادر می‌سازد تا به کاهش وزن قابل توجهی دست یابند و کاهش وزن خود را حفظ کنند.

سماگلوتید، از خانواده ی دارویی آگونیست های گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون است که به صورت زیر جلدی هفته ای یک بار با دوز 2.4 میلی گرم به عنوان یک درمان کمکی برای حفظ و دستیابی به کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن/چاق تایید شده است. مطالعات قبلی نشان داده اند که سماگلوتید در کاهش وزن بدن و اثرات مطلوب کوتاه مدت بر کنترل جنبه های غذایی مانند سیری و گرسنگی، هوس های غذایی و خلق و خوی افراد دارای اضافه وزن/چاق موثر است.

با توجه به پیشینه فوق، دکتر شان وارتون از دانشگاه مک مستر و کلینیک مدیریت وزن وارتون در برلینگتون، انتاریو، کانادا و همکارانش، اثرات تزریق 2.4 میلی گرم سماگلوتید در هفته را بر کنترل 2 ساله ی غذا خوردن افراد چاق یا دارای اضافه وزن ارزیابی کردند.

کارآزمایی STEP 5، شامل بزرگسالان دارای اضافه وزن/چاق بود که به صورت تصادفی به نسبت 1:1 به مدت 104 هفته در کنار اصلاح سبک زندگی سماگلوتاید 2.4 میلی گرمی یا دارونما دریافت کردند. یک پرسشنامه 19 سوالی کنترل غذا توسط زیر گروهی از بیماران در هفته های 0، 20، 52 و 104 تکمیل شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

·        در بیمارانی که پرسشنامه کنترل غذا خوردن را تکمیل کردند(سماگلوتید، 88 نفر؛ و دارونما، 86 نفر) میانگین تغییرات وزن بدن 14.8- درصد برای گروه سماگلوتید و 2.4- درصد برای گروه دارونما بود.

·        با سماگلوتید، نمرات کنترل دامنه ی ولع و هوس به غذاهای خوش نمک و خوش طعم در هفته های 20، 52 و 104ام، همچنین برای خلق و خوی مثبت و اشتیاق برای غذاهای شیرین در هفته های 20 و 52؛ و برای گرسنگی و سیری در هفته ی بیستم، به طور قابل توجهی در مقایسه با دارونما بهبود یافت.

·        بهبود در نمرات دامنه ی ولع مصرف با کاهش وزن بدن از ابتدا تا هفته 104 با سماگلوتید ارتباط مثبت داشت.

·        در هفته ی 104ام، نمرات میل به خوردن غذاهای تند و شور، میل به غذاهای لبنی و نشاسته ای، مشکل در مقاومت در برابر میل شدید، و کنترل غذا خوردن به طور قابل توجهی با سماگلوتید در مقابل دارونما کاهش یافت.

محققان نوشتند: سماگلوتاید کنترل کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت غذا خوردن را بهبود می‌بخشد، به طوری که بیماران کاهش گرسنگی، ولع کمتر و افزایش احساس سیری را گزارش می‌کنند. علاوه بر این، سماگلوتید از افزایش اشتهای جبرانی که پس از کاهش وزن انتظار می رود، جلوگیری می کند.

آنها به این نتیجه رسیدند که این تغییرات در مجموع، به احتمال زیاد زمینه ساز اثرات مشخص و پایدار کاهش وزن است که با تزریق 2.4 میلی گرم سماگلوتاید در هفته مشاهده می شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/semaglutide-helps-control-food-cravings-in-addition-to-weight-loss-in-overweight-adults-106183